Nu repeterar Stumpenensemblen “Lyckliga Gatan” av Bengt Bratt och Kent Andersson.
Dramatikerparet Kent Andersson och Bengt Bratt både förändrade och speglade en viktig del av svensk teater. ”Flotten”, ”Hemmet”, ”Tillståndet”, Sandlådan”, ”Gropen” och ”Lyckliga Gatan” – alla blev de stora publik- och kritikerframgångar. Många av pjäserna spelades på scener runt om i landet, och bidrog till en förändring av den gängse teaterrepertoaren. Nu skapades en nyfikenhet på hur verkligheten upplevdes och tedde sig för vanliga människor och deras ovanliga liv – som för de äldre på ålderdomshemmen, för patienterna på mentalsjukhusen, för de arbetslösa. Också i själva arbetssättet på teatrarna skedde en förändring. Den despotiske och enväldige teaterchefen ifrågasattes, skådespelare och regissör prövade sig fram mot ett mer gemensamt sökande i själva repetitionsarbetet, hela teatern rörde sig mot mer demokratiska arbetssätt: gruppteater blev ett begrepp i svensk teater.
2018 spelade Stumpenensemblen ”Tillståndet”. Kommande år har vi premiär på ”Lyckliga Gatan”. I pjäsen samlas en grupp människor, lite oklart varför. Man väntar på någon som är orsaken till mötet, någon som sägs ha ett ansvar och ska kunna svara på alla frågor. Men den väntade personen kommer aldrig. De får själva försöka svara, så gott det går. Varför har de kommit hit? Hur ska de gå vidare? Alla har de ett gemensamt: de har mist sitt arbete. Det uppstår konflikter. Det skapas dråpliga situationer. Pjäsen vrider och vänder på: Hur kunde det bli så här? Och: Vad ska jag göra åt det? Och någonstans ekar genom hela föreställningen en fråga:
Vad är empati?
Premiär i oktober 2020